MONEY!!!

Tuesday, April 19, 2011

Obesiti...Kurangkan nasi lemak..

Kurangkan penjualan nasi lemak hanya seminggu sekali di sekolah..Wajar atau tidak???Dahtu budak2 sekolah ni nak makan ape ye??? Sebenarnya ada baik & buruknya bila kurangkan penjualan nasi lemak ni...Aku sendiri bersetuju sekiranya kantin2 sekolah mengurangkan penjualan nasi lemak kepada budak2 sekolah ni selain dari makanan ringan seperti "jajan, nuget, burger dsb"...Bukan apa makanan2 camni la sebenarnya meningkatkan obesiti dikalangan kanak2..Dan kita sebagai ibubapa pula kena la juga kawal pemakanan anak2 kita terutamanya anak pompuan..Memang le masa kecik comei ajer tapi bila dah besar diorg akan rasa rendah diri dengan saiz badan diorg...Lagi satu obesiti ni juga punca pelbagai penyakit...Kalau nak kawal pemakanan anak2 ni, kawal la dari sekarang..Jangan nanti dah obes, baru la nak kawal..Ha kan dah susah..Camne???

Nasi lemak memang menarik..Kalau boleh nak makan pagi, petang, siang & malam...
Budak2 yang dah obes-Google-
Korang boleh tahan tak kalau sehari tak makan nasi lemak??? Aku pun sekarang dah kurangkan makan nasi lemak hanya seminggu sekali..Itupun bergantung pada keadaan...Jadi, kalau korang nak kurangkan anak korang makan nasi lemak, mak bapak le kena kurangkan dulu..Tak gitu??? Baru la betul...

No comments: